Honda CX Turbo Klubb Norge            Leder: Sigmund Skaret

Tlf:(+47) 928 24 674

Epost: 

HONDA CX 500 TURBO

CX500 Turbo ble lansert i 1982. CX500 Turbo (også kjent som CX500TC) ble kun produsert som 1982 årsmodell. Den ble senere avløst av CX650TD (CX650 Turbo; D = 1983) som 1983 årsmodell, som selv ble avviklet samme år. Den var svært komplisert for tiden med blant annet programmert innsprøytningssystem med redundant fail-safe systemer som arbeidet i tandem med et eget tenningssystem. Elektronisk systemsvikt ble rapportert til sjåføren gjennom dashbordet.  Et problem med bensininnsprøytning ville tenne et "Fuel System" lys på dashbordet, og et problem med tenningen ville blinke "Turbo" indikator. 

CX500TC motor var basert på vannavkjølt V-twin med fire pushrod-opererte overhead ventiler per sylinder konfigurasjonen som brukes i CX500 innført noen år tidligere. Motorenrammen var nesten lik fra den opprinnelige CX500. Toppboost på Turboladeren gir ca 19 psi som igjen nesten dobler effeken av motoren. Motorenrammen er endret til å akseptere større veivaksel lagrer enn CX650 utgitt i samme år, mens fjæring, bremser, ramme og fairing var forskjellig fra tidligere CX500 og Pro-Link bakhjulsoppheng og TRAC (Torque Reaktiv Anti- dykk Control) ble brukt på CX500EC (utgitt 1982) og CX650ED (utgitt 1983) modeller.

Spesifikasjoner

CX 500 Turbo

Type

Watercooled turbocharged 
4 stroke V twin (80 degrees)

Valves

single cam
4 valves per cylinder
operated by puschrods and rockers

Carburetion

computerized fuel injection (CFI)

Displacement

497 cc

Clutch/gear

wet, multiplate clutch
5 speed gear

Final drive

Shaft driven,ratio: 3.091:1

Front suspension

37mm Showa fork, 
TRAC anti dive
130 mm travel

Rear suspension

Pro Link, Showa damper 
105 mm travel, air pressured (adjustable)

Weight

264 KG (wet)

Fuel tank

20 Liter

Power (bhp)

82 BHP

  • x